Kajak på vintern

Månaden november har inte bjudit på mycket sol. Igår var första gången vi såg solen på flera veckor, och det var verkligen en härlig syn! Det var nästan så att man fick lite vårkänslor, och nu kan jag inte låta bli att längta till sommaren. Det värsta med vintern är ju att man inte kan paddla kajak.

Eller, kan och kan, visst kan man hitta isfria vatten, men skulle man trilla i så får man vara väldigt snabb upp innan nedkylningen tar över kroppen. Sitter man då i en kajak så kan det vara långt till land, och man har inte så mycket spelrum när det gäller att få av sig blöta kläder och så vidare. Vinter och kajakpaddling är helt enkelt inte en bra kombination.

Det är min åsikt, men det finns också de som tycker annorlunda. Jag kan definitivt förstå tjusningen med att paddla kajak på vintern. Det vackra landskapet, stillheten och tystnaden som man inte kan få på sommaren – men det är allt för stora risker, och speciellt när man börjar bli lite till åren. Hur väl man klarar ett dopp i isvatten är nämligen till viss del påverkat av hur gammal man är.

Skulle man trilla i vattnet och inte ta sig upp så brukar man säga att man i vatten som är 4-5 grader får ordning på andningen efter ungefär en minut, sedan har man 10 minuter med relativt bra muskelkontroll och ungefär en timme innan kroppstemperaturen blir farligt låg. Hypotermi inträder när temperaturen sjunker under 35 grader, och under 30 grader riskerar hjärtat att stanna eller hjärnan att inte förses med tillräcklig mängd syre. Hur man är klädd kan givetvis påverka hur snabbt man kyls ner. Har man alkohol i blodet kyls man ner betydligt snabbare.

En annan viktig sak är ju hur länge man klarar av att tänka klart och utföra ett arbete. Vid 8-9 grader fungerar man relativt bra i cirka 25 minuter, vid 6-7 grader i cirka 18 minuter, vid 4-5 grader i cirka 13 minuter och vid 2-3 grader i cirka 10 minuter. Det går med andra ord snabbt. Om man trillar i vattnet ska man inte försöka simma för att hålla värmen eftersom den ökade blodcirkulationen istället gör att man förlorar värme snabbare. Att hålla sig flytande  i fosterställning kan öka chanserna att överleva med 50 %!

Att försöka ta sig upp i kajaken är förstås det bästa, men det gäller att inte få panik då det i värsta fall kan göra att man vattenfyller kajaken. Istället bör man ta några djupa andetag och se till att bli klar i huvudet innan man börjar planera för hur man på bästa sätt ska komma upp.

Det finns med andra ord många risker, och jag avråder från att göra det. Ska man göra det så ska man se till att hålla sig nära land och att helst inte paddla ensam. Själv längtar jag vidare till sommaren och paddling i varmare vatten!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *